donderdag 18 oktober 2007

Creatief vliegwerk in Slotervaart

Slotervaart loopt na te smeulen. Hele volksstammen zijn de wanhoop nabij, en de tentamens zijn nog dichterbij. Wat kan je dan nog als positieve blokker? Nou gewoon, van Groningen tot Zeeland door het land trekken. En spontaan aanbellen bij Hollandse voordeuren op zoek naar verrassende, ontroerende of opmerkelijke verhalen. Op de lijn Zwolle-NAP komen we vandaag aan op.... Vliegbasis de Huygens in Slotervaart.

Vliegbasis Huygens is niet echt een vliegbasis maar meer een bedrijvencentrum. Maar let wel, een bedrijvencentrum met een visie. En ik citeer 'De Huygens is de uitvliegbasis voor startende ondernemers. Bedrijven in de vliegbasis hebben een sociale missie. Ze zoeken actief aansluiting met de omliggende buurt, het onderwijs en de lokale arbeidsmarkt.' Dus als daar geen positief verhaal te vinden is waar dan wel? Zoals dat gaat met bedrijvencentra met een visie was er ook een openingsfeestje. Mooie rode loper voor de deur, schelpen gevuld met een rijstprutje, bier en een dj om het trendy-gehalte op peil te houden.

Een van de mensen die van het begin af aan betrokken is bij de vliegbasis is de ongooglebare zelfstandig ondernemer Maarten de Wolff. Tevens eigenaar van een onuitputtelijke bron enthousiasme zo zal blijken. Bevlogen vertelt Maarten over zijn kindje de stichting Beehive. De woorden broeiplaats, bloeien, creatieve ideeën en honinggraat worden veelvuldig gebruikt. "Beehives moet zich als een honinggraat over de wijk verspreiden." Ik kijk nog een keer naar de Beehive achter ons. Een kantoorruimte met groene schotten en twee rode silo's die als denktanktanks dienen. "Een broeiplaats voor talent in de creatieve industrie." Maarten kijkt me hoopvol aan. Een zelfverzekerde glimlach op de mond zoals zelfstandig ondernemers dat wel vaker hebben. "Het moet nog wel de tijd krijgen om te bloeien natuurlijk." Natuurlijk Maarten ik begrijp je helemaal, Beehive is gewoon dé shit. En waarom ook niet? Waarom zou Slotervaart niet uit kunnen groeien tot het Silicon Valley van de creatieve industrie.

Lichtelijk aangestoken door Maarten loop ik de Beehive binnen. Daar ontmoet ik Joline. Ik weet niet meer zeker of dat echt haar naam is, maar Joline is best een mooie naam toch? Joline is eigenaar van Beautifull Business, gespecialiseerd in guerrilla marketing. Voor de ouderen onder ons dat is een soort reclame die er niet meteen uitziet als reclame, zeg maar dit idee Afijn nou, Joline had er ook heel veel zin in. Geloofde in het concept en was welhaast nog enthousiaster over de Beehive dan ik. En ik stond al ingeschakeld op positieve mode kun je nagaan. Ze verwachte vooral veel van het netwerk dat Beehive moet worden. "Het trekt toch een bepaald soort mensen aan."

En dat klopt wel wanneer je kijkt naar de mensen die op de opening afkwamen. Even de journalisten van Zwolsnieuws.nl (ik ga mijn leven beteren beloofd) niet meegerekend dan. Vooral veel blanke mannen in colbertje vergezeld door zonnebank bruine vrouwen met van die modieuze sjalen om. Zelfs de Colour Kitchen die zorgde voor de rijstprutjes in schelpen was op kok na behoorlijk wit. De buurt moet de vliegbasis nog wat beter leren kennen denk ik.


Maar laten we het positief houden. Wit is ook een kleur, bovendien is de vliegbasis ook thuisbasis van Marokko Media.
Op de eerste en tweede etage bleken trouwens vooral architecten bureaus te zitten. En helemaal bovenin zat een deurwaarder. Maar die ging de kantoorruimte weer verhuren. En gelukkig maar, de deurwaarderij is niet de meest creatieve sector. En enthousiaste deurwaarders? Hmm, ik weet niet of Slotervaart daar wel op zit te wachten.

Weer terug beneden bleek er ook bubbeltjeswijn te zijn. Ik kreeg de creatieve smaak weer te pakken. Tijd voor een kijkje in de keuken van Marokko.nl, de grootste digitale Marokkaanse community van Nederland en België. Ik kom zo af en toe op Marokko.nl en dacht altijd dat het een forum was. Maar Othman Salmoun maakt me snel duidelijk dat ik me vergis. Marokko.nl is zoveel meer dan dat. Zo is Marokko.nl ook een reisbureau, een goed doel, Makelaarsbureau, dokter en Yasmina in een! En dat is pas het begin. De domeinnamen ruimtereis.marokko.nl en orgaantransplantatie.marokko.nl zijn al geregistreerd. En ook bij de mensen van Marokko Media proefde ik weer datzelfde enthousiasme als in de Beehive. Goed dat lieg ik, ik proefde de smaak van versgekauwde borrelnootjes. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik me prima heb vermaakt tussen al dat enthousiasme in Slotervaart.

Geen opmerkingen: